2011. augusztus 7., vasárnap

Tej- és tojásmente KÜRTŐSKALÁCS házilag


Már 1 éve készülök kürtőskalácsot sütni. Bizony 1 éve volt, hogy a Corában akciósan hozzájutottam egy kürtöskalács sütőformához. 
Nem mertem belevágni, nagyon tartottam tőle, a merjek - ne merjek vívódásban egyszer csak azt vettem észre, hogy vége a nyárnak.
Idén azonban már jobban készültem a nagy eseményre. Utána olvastam a recepteknek és a sütési technikának. Rájöttem, hogy egyik sem egy nagy ördöngösség.
Egy sima kalácstésztát kell gyúrni, amit ha van sütőformám parázs felett, ha nincs akkor sütőben is elkészíthetek.
Férjem anyukája gyűjtött nekem pár papír kéztörlős gurigát, és Nelli is hozott át 4 darabot. Így már minden adott volt a sütéshez, csak a bátorságomat kellett összegyűjtenem.
Az utolsó lökést a férjem és a fiúk adták meg, mivel bablevest kértek ebédre, nosza akkor kürtöskalács lesz a második fogás.
Nem tudjátok elképzelni az az örömrivalgást amit a fiúk csináltak.

Kürtőskalács
Hozzávalók:
50 dkg liszt B-80
50 dkg rétesliszt
5 dl növényi tej
10 dkg növényi vaj
10 dkg cukor
1 nagy teáskanál só
1 nagy citrom reszelt héja
1,5 csomag szárított élesztő

Még most az elején szólok, hogy ha nem vártok vendégeket, ennek a tésztának csak a felét csináljátok meg. Én elfeleztem a megkelt tésztát, kinyújtottam, felcsíkoztam és 4 db nagy kalács lett belőle.
A maradék a hűtőben pihen, hogy megint nekiugorjak a sütésnek.
A lisztet, tejet, vajat meglangyosítottam.
A lisztbe mélyedést csináltam beleszórtam az élesztőt,  egy nagy csipet cukrot, és ráöntöttem a tejet.
10 perc múlva beletettem a többi hozzávalót is és összegyúrtam a tésztát.
Langyos helyen 30 percet pihent. Újra átgyúrtam,majd elfeleztem és az egyik adagot 1cm vastagra kinyújtottam, természetesen lisztes felületen. Pizzavágóval 2 cm széles csíkot vágtam ki belőle. Így nem kell a forma közepén toldozgatni a folytatást.

A fát kézzel bekentem olajjal és feltekertem rá a csíkot úgy, hogy pici rés legyen köztük. Az elején és a végén összenyomtam a tészta végeit a formán lévő csíkkal.
A formát a konyhapulton megtekertem párszor, mintha nyújtanám, így értek össze a szélek.
Cukorban megforgattam (tálcára szórtam ki), és ment a faszén fölé. 


Folyamatosan, de nem túl gyorsan forgattam a kalácsot. Amikor mindenhol megbarnult a tészta, kész is volt. Darabonként 15 perc.
Fél percet vártam és erős nyomással lehúztam a tésztát a formáról.

A harmadik kürtöskalács után már nem volt elég meleg a faszén, ezért megpróbálkoztam a sütőben sütéssel is. Bátran ajánlom mindenkinek.
Ami fontos, hogy a sütőben is olyan meleget kell csinálni mint a grillen. Ezért én a grill funkcióra kapcsoltam és feltekertem a maximumra a sütőt (250 fok).
A kéztörlő gurigát betekertem alufóliával, megkentem olajjal és feltekertem rá a tésztát. Sütőpapírral bélelt tepsibe tettem és beraktam a sütőbe. Egy pillanatra se hagyjátok magára, nagyon gyorsan megsül. 3-4 percenként kell forgatni.

Bármelyik sütést választjátok, sütés után meg kell forgatni kristálycukorban vagy dióban, fahéjas cukorban.

Ha valamelyikőtöknek nem lenne elég egyértelműen leírva a műveletek, akkor itt megnézhettek egy 8 perces videót.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts with Thumbnails