2011. január 26., szerda

Tejmentes, tojásmentes fánk - VKF nevezés


Fánk
Hozzávalók:
30 dkg krumpli
35 dkg liszt
1,5 dl növényi tej (lehet víz is)
4 dkg növényi vaj (Liga)
1/2 csomag szárított élesztő
7 dkg cukor
2 nagy csipet só
1 db citrom reszelt héja

A krumplit megpucolom, felkockázom és vízben puhára főzöm.
A tejet vagy vizet meglangyosítom, beleteszem az élesztőt és egy nagy csipet cukrot.
A lisztet kimérem egy mély tálba, beteszem a mikróba 20 másodpercre. Hozzáadom a szobahőmérsékletű vajat, a cukrot, a sót, a citrom reszelt héját és az áttört krumplit. Összekeverem és a vajat, a krumplit szétmorzsolom a liszttel.
A megkelt élesztőt beleöntöm a lisztes keverékbe és tésztát gyúrok belőle. Letakarva 30 percig hagyom kelni.
A megkelt tésztát újra átgyúrom, lisztezett deszkán 1/2 cm vastagra kinyújtom. Egy nagyobb pogácsaszaggatóval kiszaggatom, a pogácsák közepét egy kisebb szaggatóval kilyukasztom. A megmaradt tésztát összegyúrom és újra kiszaggatom.


A legvégén kimaradt tésztát már nem szaggattam ki, hanem diónyi gombócokat formáltam belőlük. Megszerettem volna mutatni, hogy ebből a tésztából gyönyörű szalagos fánkot is lehet sütni.
A kiszaggatott fánkokat lisztezett felületre tettem és 1 órát kelesztettem.
Forró olajban 2-2 perc alatt mindkét oldalát barnára sütöttem. 
Figyeljetek rá, hogy egyszerre ne tegyetek a serpenyőbe túl sok fánkot (én 4 db tettem bele), mert sütés közben 2-3-szorosára sülnek.


A fánk mellé lekvár vagy más egyéb mártogatós is jár. Mivel a kiírásban öntet, szósz vagy mártás van megnevezve, ezért én egy csokis szószt készítettem mellé. Természetesen ez is a blognak megfelelően, tejmenetesen, tojásmentesen készült.

Csokis - mandulás szósz
Hozzávalók:
1/2 l növényi tej (kalciummal dúsított zabtej)
3 evőkanál házi vaníliás cukor
1 evőkanál étkezési keményítő
1 evőkanál kakaópor
4 dkg szeletelt mandula
2 evőkanál étcsoki drazsé

A mandulát száraz serpenyőben megpirítottam, ledaráltam.
A mandulát hozzáadtam 4 dl tejhez és feltettem főni. Miután felforrt, lassú tűzön még 5 percig  forraltam.
Közben a cukrot a lisztet ás a kakaóport összekevertem és csomómentesen elkevertem a maradék tejjel.
A mandulás tejet félrehúztam a lángról. Folyamatos keverés közben hozzáöntöttem a kakaós tejet. Visszatettem a tűzre és 2 percig főztem.
Amikor a csokis mandulás szósz elkészült, akkor kevertem hozzá a csoki drazsét. 
Frissen inkább pudingos volt az állaga és íze. Másnapra egy kicsit folyósabb, még csokisabb lett a szósz.

7 megjegyzés:

  1. Köszönöm!!!!! De régóta keresek megfelelő fánkreceptet! :)

    VálaszTörlés
  2. Kedves Mónika! Sok szeretettel adok neked újra néhány díjat! :-)

    VálaszTörlés
  3. Kedves Mónika!
    Sosem gondoltam, hogy a krumplis fánktészta is szalagosra nőni, azt még a "normál" alappal is nehéz elérni.
    Nagyon jól néz ki, egészen kedvet kaptam hozzá :)
    További szép napot kívánok Neked,
    Tóth Erika

    VálaszTörlés
  4. Erika!
    Nem szabad kihagyni.
    Én ezekkel az alapanyagokkal rájöttem, hogy a szalag titka, ha a forró olajban szépen megemelkedik a tészta.
    Ezt úgy tudod elérni, hogy amikor belekerülnek a fánkok az olajba, lefeded fedővel. Amikor megfordítod őket, már nem teszed vissza a fedőt.
    Jó sütést!

    VálaszTörlés
  5. Szalagos ugyan nem lett, de mennyei finom!!! Köszönöm a receptet!

    VálaszTörlés

Related Posts with Thumbnails