2011. március 21., hétfő

Közös kenyér és kalács sütés jó társaságban, kellemes hangulatban


2011. március 17. végre sikerült!

A blogon meghirdetett közös sütögetés, hosszú-hosszú szervezés és várakozás után megtörtént.
4 vendégemmel - Gabi, Andi, Marietta, Zsuzsi - egy nagyon kellemes délelőttöt töltöttünk együtt. 

Nekem már 5.30-kor kezdődött a napom. Kipattantam az ágyból, és nagy lelkesedéssel megdagasztottam a kenyér és kalács tésztát. 9 órakor, az első vendég érkezésére már mindkettő a pulton illatozott, gyönyörű aranybarnára sülve.

A lányokat meleg teával vártam. Amíg a kinti nyálkás időt próbáltuk feledni a meleg bögre ölelgetésével, és a frissen sült csodák illatával, közben elmondtam, hogy szerintem mi a titka a jó házi kenyérnek.

1. A lisztet meg kell langyosítani, hogy a langyos folyadékban elkevert élesztőt, ne hűtse vissza.

2. A folyadék legideálisabb hőmérséklete, a kelés szempontjából 38 fok. Ha 1/3 forrásban lévő vizet összekevertek, 2/3 rész hideg vízzel, akkor biztosan megkapjátok a kívánt hőmérsékletet. A szárított élesztő kevésbé érzékeny, így ha egy kicsit melegebbre sikerült, akkor attól az még nem teszi tönkre az élesztőt.

3. A sót a lisztben kell elkeverni. Mert az élesztő hatását gyengíti.

4. Miért nem szabad a gyúrást félvállról venni.? Gyúrás alatt a liszt sikér tartalma felmelegszik és megnyúlik. Amikor a tészta kell, az élesztőnek köszönhetően szén-dioxid szabadul fel, amit a sikér köt meg. Így lesz szép lyukacsos, könnyed a tésztánk.
Régen az asszonyok azt mondták, minél tovább gyúrod a tésztát, annál több levegőt gyúrsz bele. Hát tessék, a régi népi megfigyelés, most tudományosan is alá van támasztva. :))

5. A tésztát langyos, huzattól mentes helyen letakarva kell keleszteni. Az 1 órát nem kell mindig megvárni, ha a tészta duplájára nőtt, lehet átgyúrni és formázni.

6. Mitől lesz ropogós, aranybarna héja a kenyérnek? A megfelelő páratartalomtól.
A kenyeret sütés előtt meg kell spriccelni vízzel. Ha a sütőformának van teteje, belülről azt is.
Ha nincs tető, akkor a sütőbe kell betenni egy kevés vizet tálban. Én az őzgerinc formát szoktam használni, 1 -2 ujjnyi vizet teszek bele.


Mindenkinek jó sütést kívánok!
A gyerekeket se felejtsétek ki a buliból. Nagyon élvezik az alapanyagok vizsgálatát és a tészta gyúrása hatalmas élmény nekik.


1 megjegyzés:

  1. Mónika, kérlek, nézz be hozzám:-)
    http://citromhab.blogspot.com/2011/03/dijozon.html

    VálaszTörlés

Related Posts with Thumbnails